[lk] Rontott rendszer
dz Zana János
2014-07-31 12:37:40 UTC
Ez a régi történet úgy kezdődött, hogy a SATA drájvra telepítettem a
rendszert, és utána raktam be a régi PATA (parallel ATA) hard diszket.
Az indítási folyamat elején úgy jelezte a rendszer, hogy a /dev/sda2-ről
töltődik, de a boot folyamat végén ezt már /dev/sdb2-nek ismerte (két
gépem is van, amely ezt a jelenséget produkálja!).
A rendszerfrissítések hibát jeleztek ugyan, mert nem találták a
/dev/sda2-t, de azért az egész egy jó darabig működött.
Mostanáig.

Lehúztam a csatlakozót a PATA diszkről, de csak teljes fagyás volt sz
eredmény.
A múlt héten megpróbáltam újratelepíteni a debian wheezy net-intall
lemez segítségével. Persze, nem engedte "piszkos" rendszerre települni.
ezért beléptem rescue módba. Rendszer ablakot kértem, és elindítottam az
apt-get update...upgrade feladatokat. Ekkor bootolhatóvá vált a
rendszerem, mert új kernel változatot telepített (megtalálta a grub-ot,
de én jobban szeretem a lilo-t).
Az örömöm nem teljes, ugyanis a xorg nem indul el. apt-get install
-reinstall xorg (stb.) rengeteg csomagot újratelepítettem, de X még
mindig nincs. A /var/log/xorg.log látszólag sikeres indítást ír ki.
lefuttattam a depmod és az update-intiramfs -u parancsokat, de a helyzet
változatlan.
A következőket figyeltem meg; boot közben ilyen üzeneteket látok:
# invalid rule /etc/udev/rules.d/... (több is)
# leginkább az egérre vonatkozó rule hibás szerinte
# /etc/init.d/kdm start nem indítja el az X-et, és semmi érdemleges
hibaüzenetet nem ad; a dmesg éppúgy
# startx elindítja az X-et, amely a következő üzenetet adja:
- - -
Jaj! Valami elromlott.
Hiba történt, és a rendszer nem képes helyreállni. Jelentkezzen ki és
próbálja be újra.
- - -
Sajnos, most egy hétre elutazom, utána folytatom az egészet. Tudom, egy
formattálás és egy teljes reinstall megoldaná az egészet, de kényelmes
vagyok (t.i. akkor az összes user könyvtárat vissza kellene másolnom
mentésből). Van jobb megoldás?
Üdv, János
Alaksza Balázs
2014-08-01 17:58:42 UTC
Post by dz Zana János
[...]
A helyedben bootolnék egy tetszőleges live rendszert, a /home
kivételével mindent letörölnék és elkezdeném telepíteni egy lemezről a
rendszert(partícionálásnál megadható, hogy ne formázzon) ugyanolyan nevű
júzereket hozz létre és meg fogja ismerni, hogy már van home mappája.

Egyszer már bevált.....

Alaksza Balázs
--
Alaksza Balázs

Zana János
2014-08-01 18:53:45 UTC
Post by Alaksza Balázs
Post by dz Zana János
[...]
Most nyolcadikáig nem férek hozzá a géphez.
Tudtam róla, és mégsem jutott eszembe. Köszönöm. Üdv, János
Zana János
2014-09-03 08:06:09 UTC
Post by Alaksza Balázs
[...]
Sajnos, az új rendszer grub-ot rakott fel, és én azt nem ismerem -
mindig lilo-t használtam.
Jelenleg öt másodpercig várakozik a rendszer választására.
Hogyan állítsam be, hogy
1. húsz másodpercig várakozzék
2. a default a windows XP legyen (ez ugyanis munkahelyi gép, és a
kollégáim nem ismerik a linuxot)

Sikerült egy új telepításnél egy laptopon 20 másodpercet beállítanom, de
a benti gép grub.configja ettől eltér. Pedig mindkettőn azonos rendszer
van: debian wheezy
Linux zana 3.2.0-4-686-pae #1 SMP Debian 3.2.60-1+deb7u3 i686 GNU/Linux

Kell, hogy legyen ennek egyszerű, precíz megoldása. De mi? A Google
eddig nem segített... Üdv, János

Kosa Attila
2014-09-03 09:35:02 UTC
Post by Zana János
Jelenleg öt másodpercig várakozik a rendszer választására.
Hogyan állítsam be, hogy
1. húsz másodpercig várakozzék
/etc/default/grub
GRUB_TIMEOUT=20
Post by Zana János
2. a default a windows XP legyen (ez ugyanis munkahelyi gép, és a
kollégáim nem ismerik a linuxot)
Amikor varakozik az indulasra, akkor megszamolod, hogy hanyadik
az xp, es a /etc/default/grub fajlban atirod ezt a sort:
GRUB_DEFAULT=0

Vigyazz, mint lathatod, nullaval kezdodik a szamozas! Es utana
kell egy update-grub parancs is. Ekkor kiirja, hogy miket tudsz
majd valasztani.

Egy masik lehetseges megoldas, ha a /etc/grub.d konyvtarban
szetnezel, es a 30_os-prober fajlt atnevezed, hogy kisebb szama
legyen, mint annak a fajlnak, amely a linuxos inditaset felel.
Ebben az esetben a GRUB_DEFAULT erteket nullan kell hagynod. Ha
siman mv-val nevezed at, akkor egy frissites visszanevezheti a
fajlt, ezert a dpkg-divert parancs hasznalatat javaslom.
--
Udvozlettel
Zsiga
Zana János
2014-09-11 10:55:56 UTC
/etc/default/grub GRUB_TIMEOUT=20az xp, es a
/etc/default/grub fajlban atirod ezt a sort: GRUB_DEFAULT=0 Vigyazz,
mint lath
felel. Ebben az esetben a GRUB_DEFAULT erteket nullan kell hagynod. Ha
siman mv-val nevezed at, akkor
Kezd tetszeni nekem a grub. Két problémám volt. Az egyik, hogy a
/boot/grub/grub.cfg-ben kerestem a beállításokat (valamikor így volt). A
másik, hogy nem ismertem az update-grub parancsot.

Ha új menüpontot veszek fel (példáuk memtest86), akkor csak megszámolom,
hanyadikmenüpont induljon.

A windowsomat a központból adminisztrálják, beleértve az újraindítást
is. Ez az, ami miatt szükség van a WIN defaultra. (Én viszont a linuxról
nem akarok lemondani.)

Működik a grub - köszönet mindannyiotoknak. János
Kiss Gabor
2014-09-03 09:24:32 UTC
Post by Zana János
Hogyan állítsam be, hogy
1. húsz másodpercig várakozzék
# vi /etc/default/grub
GRUB_TIMEOUT=20
# update-grub
Post by Zana János
2. a default a windows XP legyen (ez ugyanis munkahelyi gép, és a
kollégáim nem ismerik a linuxot)
# vi /etc/default/grub
GRUB_DEFAULT=VÁLTOZATOS LEHETŐSÉGEK IDE
# update-grub

kissg
--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?
Zana János
2016-04-01 13:17:31 UTC
Post by dz Zana János
[...]
Ez volt két éve. Most megint belefutottam ugyanebbe a hibába. Egy működő
windows7-et tartalmazó diszk mellé beszereltem a régi winchesteremet,
amelyen 2009 óta van linux. Kábelvégre vettem, és elkezdtem frissíteni a
wheezy-t jessie-re. A baj az - most jöttem rá - hogy bent volt
rack-fiókban egy PATA (IDE) winchester. A linuxnak meg az a szokása,
hogy ilyenkor átrendezi a drive-sorrendet, és a boot folyamat után az
IDE drive válik /dev/sda-vá. Én ekkor megnéztem, hogy melyik melyik
(fdisk /dev/sdx), és persze, hogy rosszat írtam be a /etc/lilo.conf fájlba.

Ezt csak a tanulság kedvéért írtam le. De van egy kérdésem: mi a
magyarázata annak, hogy a linux ennyire kedvez az IDE drájvoknak?? Üdv,
János
linux-kezdo lista - linux-***@mlf.linux.rulez.org